Norsk isolering kan leda till trägolv, spröjsade fönster och föredragsvis utsikt över Nytorget.

I Norge kan man som sjuksköterska tjäna uppemot 35 000 norska kronor i månaden. Vi snackar alltså typ 44 000 kr i månaden. Utan att säga det rätt ut så kan jag ju hinta om att det är ungefär dubbelt så mycket mot vad jag kommer att tjäna i Sverige. Om man åker upp till nordligaste Norge och isolerar sig i någon liten fiskeby som aldrig har sett solens ljus och dedikerar varje vaken minut i några månader åt att ta hand om byns sjuka invånare kan man tjäna ännu mer än så. Väldigt väldigt mycket pengar. Om man är beredd att offra några månader av ens liv åt att jobba ihjäl sig i grannlandet utan social stimulans eller någon storstadspuls så kommer man ha möjlighet att sedan kunna köpa många fina saker. Ett par nya skor kanske, Ben & Jerrys-glass, någon bra skiva eller en lägenhet på Södermalm. Man kanske borde tänka på det där ibland...

För övrigt tror jag att min hjärna undermedvetet redan tänker på det här eftersom jag sökte in på två kvällskurser i norska på universitetet till hösten. Mycket märkligt beslut tyckte jag i stunden men såhär i efterhand kan jag ju se poängen med det hela. Fan, vill inte till Norge. Men oh the money, the sweet sweet money...

Kommentarer
Postat av: Anna

Det kan säkert vara spännande även utan pengarna som motivering att åka till Norge och jobba. Kanske lite kallt om man åker i fel månader.



Förresten så kommer jag hem till Sverige igen i sommar. 9 juni till den 8 juli. Har du några planer på att besöka vår kära hemstad någongång under den perioden? Jag planerar förvisso att åka till Hufudstaden och hälsa på en del personer, min kära Mia included. Då får du visa mig Stockholm.



Puss

2009-04-12 @ 08:10:20
URL: http://option.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0