Ljudbok, yes please.

Jag älskar verkligen att läsa böcker. Har aldrig, och kommer aldrig, att förstå männniskor som tycker att det är "tråkigt" och "slöseri med tid" att läsa. För mig är det den enklaste och billigaste formen av underhållning och något som sedan jag var liten har utgjort en stor del av min fritid.

Men tiderna utvecklas och så vidare och den senaste tiden har ett flertal av mina vänner blivit helt fast för det här med ljudböcker och menat på att det är någonting jag måste prova. Som den intellektuella snobb jag är så har jag självklart avfärdat detta med långa filosofiska utläggningar om att det skrivna ordet måste tolkas av läsaren och om det är någon annan som läser upp texten för mig förlorar jag min identitet som läsare och därigenom min möjlighet till tolkning och min egen och högst personliga självupplevelse av boken går förlorad. Mina vänner har mest skakat på huvudet, satt i sina hörlurar, knäppt på sin ljudbok på sin i-pod och ignorerat mig.

Men jag ska nu utan ånger och utan fallen stolthet ta tillbaka mina ord angående ljudböcker. It is verkligen the shit! Jag ska gå och se "Män som hatar kvinnor" på fredag och hade redan tänkt läsa om boken nu i veckan eftersom det var så längesedan jag läste den sist. Men jag valde istället att ladda ner den som ljudbok och nu har jag gått runt med mina hörlurar sedan klockan fyra i eftermiddags och lyssnat på boken. Det är ju helt fantastiskt. Med en ljudbok så ges man möjligheten att sträckläsa en bok samtidigt som man kan utföra andra sysslor som är svåra att göra med en bok i handen. Samtidigt som jag har "läst" min bok idag har jag varit och handlat i Solna Centrum, åkt tunnelbana, lagat mat, ätit mat, diskat, städat lite och suttit framför datorn.

Så till alla er ljudboksskeptiker därute kan jag bara säga att ni, som jag, borde kapitulera och introducera denna fantastiska uppfinning i era liv!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Är det inte fantastiskt?

2009-02-22 @ 21:34:09
Postat av: Mia

Som sagt, it's the shit!

2009-02-22 @ 22:24:52
URL: http://miacollin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0