Sånt som luktar gott

Har precis tvättat mitt hår med mitt favoritschampo från Toni&Guy som jag fick i födelsedagspresent. Det fick mig att tänka på det där med minnen och dofter och hur starkt dofter kan påverka en.

Sist jag använde just det schampot var i somras och nu när jag luktar på mitt hår så känns det som att det är juli igen, att jag är på väg in till stan för att möta upp syster för att dricka drinkar på Debasers uteservering (vilket vi gjorde ganska så frekvent i somras). Mitt schampo får mig på väldigt gott humör för sommaren 2008 var faktiskt en väldigt bra sommar.

Det finns också andra dofter som jag älskar och som får mig att tänka på glada saker. Lukten av kaffefabrik, det får mig att tänka på Helsingborg för Zoegasfabriken luktar ibland över hela stan och det luktar verkligen nymalda kaffebönor i hela stan. Jag älskar doften av regn på varm asfalt vilket kanske inte är så unikt för mig, det gör väl de flesta. En annan lite annorlunda doft jag älskar är varm bensinstation på sommaren. Det luktar semester och ger mig känslan av att vara på väg till Spanien. Jag älskar doften av hyacinter för det får mig i julstämning. Nytänd grill är också något som luktar väldigt gott. Slutligen älskar jag doften av kokossololja på brunbränd hud.

Dofter jag kan leva utan är hur tonfisk på burk luktar, doften av cementet som används för att foga samman höft- och knäproteser vid sådana operationer och hur mitt soprum luktade nyss när jag var nere och slängde sopor i och med att stockholms sopgubbar strejkar och det att bor nästan 200 personer i mitt hus. Usch.

Vad tycker ni om att lukta på?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0