De heliga chipsen

Igår när jag och Linnea gick förbi Medborgarplatsen på väg från skolan så såg vi att det vällde ut massor av människor från moskén som ligger precis ovanför Björns trädgård. Linnea menade att det kanske hade varit någon stor fest som vi inte hade blivit bjudna på men jag då, som gammal samhällsvetare, kunde upplysa henne om att det säkerligen förhöll sig på det viset att alla dessa människor hade varit på fredagsbön i moskén då fredagar inom islam är ungefär vad söndagar är inom kristendomen.

Detta fick mig att tänka på en sak som hände för några år sedan när jag bodde i Spanien. I Spanien finns det ställen som kallas för "Locutorios". Det är som en bladning mellan ett internetcafé och en kiosk. Där finns även en rad telefonhytter där man kan ringa billigt utomlands. I mina kvarter i Granada fanns det nästan en Locutorio i varje gathörn och jag var en frekvent kund hos några av dem för att använda internet och ringa hem till Sverige.

En dag hade jag suttit vid internet på ett av dessa ställen och skulle gå fram till disken och betala för mig. Ägaren stod dock inte vid disken just då utan satt istället på golvet och bad vid detta tillfälle. Inget konstigt egentligen då många av de som driver dessa locutorios oftast inte är spanjorer utan nordafrikaner eller pakistanier. Men just den gång blev det hela lite komiskt. Religionsintresserad som jag är känner jag till att när muslimer ber så måste de vända sig mot Mekka och det gjorde även ägaren av Locutorion. Det roliga var att Mekka låg åt samma håll som den enorma hyllan med chips, godis och läsk. Lokalen var inte särskilt stor så mannen fick sitta ganska nära hyllan.

Det hela blev ju följaktligen väldigt kul då det verkligen såg ut som att mannen satt djupt koncentrerat och tillbad chipsen, godiset och läsken. Även religion i sin allvarligaste och heliga form kan alltså bli ganska rolig. Hihi. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0