Bagels by Mia

Nu är jag äntligen klar med mitt bakbestyr och är mätt och belåten. Mina bagels blev utomordentligt goda så jag tänkte delge receptet till er här:

Ingredienser:

25 g jäst
5 5 dl ljummet vatten
2.5 2.5 tsk salt
2 2 msk flytande honung
13.5 dl vetemjöl special
Vatten till kokning


Lös ut jästen i honung, salt och vatten. Tillsätt mjölet lite i taget
och låt jäsa i ca 1 timme.


Arbeta den jästa degen på mjölat underlag och dela den
sedan i tolv lika stora delar. Forma bullar och gör sedan
hål med pekfingret. Gör hålen något större än önskat då
de blir mindre efter jäsningen. Låt jäsa i ytterligare 35-45 min.
Sätt på ugnen på 175 grader.


Koka upp vatten i en bred kastrull eller högkantad stekpanna.
Koka bagelsarna (älskar engelska i svensk pluralform) i ca 2-3 min
per sida. Låt de rinna av på en ren kökshandduk.


Pensla de kokta bagelsarna med uppvispad äggvita. Här kan
man även hälla på vallmofrön eller sesamfrön om så önskas.
Då jag inte är så förtjust i frön så lät jag bli. Grädda i mitten av
ugnen i ca 20-25 min tills de blivit gyllenbruna.


Såhär fina blir de när de är klara!



Ignorera den fula flät-kvinnan till höger och beundra istället
min fina bagel som blev min middag. (Notera dock att jag
numera lyssnar på ljudbok dygnet runt)


Man kan ju välja precis vad man vill att fylla sin bagel med.
Ikväll valde jag creme cheese, rökt lax, gurka, tomat, rödlök
och gräslök.


Beskåda det slutgiltiga resultatet! Jäklar vilken bra hemmafru
jag skulle bli ändå är det enda jag kan säga.

Kommentarer
Postat av: Malin

Gud så gott det ser ut! Jag är sjukt hungrig nu och magen började kurra när jag kollade in bildserien!

Kram

2009-02-23 @ 23:59:35
URL: http://blogg.aftonbladet.se/1894
Postat av: MP

Vad är du för en totalt jävla sjuk människa som står och bakar mitt i natten egentligen?! Va'!?



Me like! :-)

2009-02-24 @ 05:11:41
URL: http://bloggamiglycklig.blogspot.com/
Postat av: Mamma

Såååååå fina de är och så fina bilder!! Jag har också gjort bagels en gång men det var jättelängesen. Gott!Kram

2009-02-24 @ 18:28:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0