La sombra del viento

Innan jag började lyssna på "La sombra del viento", eller "Vindens skugga" som den heter på svenska, av Carlos Ruiz Zafón som ljudbok så kom jag klart ihåg att jag tyckte mycket om den när jag läste den för några år sedan. Men verkligen hur fantastisk den här boken är hade jag faktiskt glömt bort. Om ni inte har läst den så får jag nästa befalla er att göra det. Berättelsen är både en detektivhistoria, en kärlekshistoria och en briljant beskrivning av Barcelona och överhuvudtaget Spanien under diktaturen. Språket är alldeles magiskt. Önskar att jag hade mer självdisciplin så jag hade läst den på spanska för jag är av den åsikten att böcker alltid är bäst på originalspråk. Men lat som jag är så lyssnar jag på den nu istället.

Känner nu instinktivt att jag vill sätta mig i en tidsmaskin och bege mig till Barcelona på 40-talet och sitta på en uteservering i Barri Gòtic och dricka kaffe och diskutera litteratur med stadens bokhandlare för att sedan ta spårvagnen upp till Tibidabo och promenera längs med Avenida de Tibidabo och åka karuseller på tivolit.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0