Angående den häktade läkaren

Jag antar att ingen har missat det här med barnläkaren på Karolinska som har häktats för dråp av ett spädbarn som avled  förra året på sjukhuset. Nu har jag ingen koll på exakt vad som har hänt eftersom det mesta är sekretessbelagt och har bara fått information via media så jag kanske inte borde uttala mig. Men jag gör det lite i alla fall.

Jag måste ändå anta att alla som arbetar inom sjukvården, inklusive jag själv, har som sitt yttersta mål att främja patienternas hälsa. Därför bär det mig emot att rakt av tro på vad åklagaren har att säga i detta fallet. Det uppkommer tyvärr situationer när inga mediciner eller behandlingar längre hjälper och man måste till slut komma fram till den punkten när man bestämmer sig för att inte längre ge kurativ vård (botande, behandlande) utan ger istället palliativ vård (lindrande). Vad jag har förstått så var barnet i fråga för tidigt fött och hade stora skador på hjärnbarken vilket innebär att även om barnet överlevde så kan man undra vilken typ av livskvalitet det barnet skulle få.

Tydligen bestämdes det att barnet skulle kopplas ur sin respirator. Ett beslut som man inte tar om man tror att patienten har en rimlig chans till överlevnad. I skedet som följde var sjukvårdspersonalens huvudsakliga uppgift att lindra barnets lidande tills det att det avled. Vid sådana här situationer vare sig det rör sig om små barn eller gamla människor som exempelvis dör i cancer så är det rutin att man ger smärtstillande oftast i form av morfin då patienterna inte sällan har väldigt ont. Man ger även ångestdämpande för att just dämpa den ångest patienten kan uppleva. När det gäller morfin så kan man ofta ge väldigt höga doser till denna typ av patienter då toleransen av morfinet står i relation till hur stor smärta man lider av. Alltså den dosen morfin som ges till exempelvis en människa som är döende i cancer lindrar dennes smärta men skulle antagligen ta livet av en fullt frisk människa.

Här menar alltså åklagaren att den häktade läkaren har gett för hög dos morfin som följaktligen har lett till att barnet har dött. Man menar att hon gjort detta medvetet genom aktiv dödhjälp som är olagligt i Sverige. Jag kan köpa att barnet möjligen har fått en för hög dos morfin. Men jag har svårt att tro, och jag hoppas att det inte är så att detta har skett medvetet. Alla patienter är unika och därför finns det ingen exakt riktlinje att följa när det gäller läkemedelsdoseringen. Att morfinet kan ha förkortat barnets liv är mycket möjligt men då handlar det säkerligen om några timmar eller något dygn. Och hade barnet inte fått morfin så hade detta kunnat innebära en väldigt plågsam död.

Vad som skrämmer mig med det här fallet är den sinneslösa häxjakt som bedrivs av media på den här läkaren. Jag är rädd för att det kommer att leda till att läkare i framtiden kommer vara mer begränsade när det gäller smärtlindring i vård vid livets slutskede vilket då kan komma att drabba patienter som inte blir tillräckligt smärtlindrade.

Som sagt så vet jag inte exakt vad som har hänt och jag kanske får äta upp de här orden om det visar sig att den här läkaren är skyldig till anklagelserna. Men jag hoppas ändå att det hela snarare beror på missförstånd och dålig kommunikation mellan föräldrarna och personalen och att den här läkaren bara försökte lindra sin patients lidande på bästa sätt. 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hela situationen är helt sjuk. De här barnet var inte frisk, och skulle ha dött vid förlossningen om läkarna inte hade återupplivat barnet. Jag har oerhört svårt att förstå rubriker som "barnmördare", "läkare dödade spädbarn".



Jag säker bara usch och hoppas att allt kommer fram som ska komma fram och att det kan bli något slut på det här.

2009-03-07 @ 13:34:59
Postat av: ALICIA - shopping & foto

usch vad hemskt!

2009-03-07 @ 13:37:37
URL: http://aliciaeriksson.blogg.se/
Postat av: Mia

Matilda: Ja det är verkligen helt fruktansvärt att media tillåts att döma den här läkaren innan en rättegång ens har ägt rum. Det är väl ändå ganska rimligt att anta att en barnläkare inte är en barnmördare. Tycker hemskt synd som denna stackars kvinna.



Alicia: Ja det är verkligen en hemskt tragisk historia.

2009-03-07 @ 13:50:56
URL: http://miacollin.blogg.se/
Postat av: Karin

Amen! Jag har varit på jobbet i dag och vi alla tycker precis som du. Även om de visste att morfindosen eventuellt skulle döda det här lilla barnet så kanske det var det som behövdes för att han/hon (?) skulle slippa lida... Jag håller absolut med om att det här kan ge obehagliga effekter i framtiden. Den dagen jag ligger inför döden vill jag ha massor av morfin!

2009-03-07 @ 15:38:59
URL: http://karinrygge.blogg.se/
Postat av: katti

bra inlägg!

2009-03-08 @ 10:54:19
Postat av: Mia

Karin: Ja men verkligen, så mycket morfin som möjligt liksom! Men jag tål iofs inte morfin, så det blir kanske lite sorgligt för mig.



Katti: Tack!

2009-03-08 @ 11:00:02
URL: http://miacollin.blogg.se/
Postat av: Mamma

Oj, du är så ung och har inte ens börjat jobba men Du är så enormt klok så jag häpnar! Du har verkligen satt på pränt vad jag tror att de allra flesta som jobbar inom vården tycker. Jag hoppas att "vanligt" folk håller med och inte lyssnar på media som uppenbarligen inte har så mycket fakta. Vi har diskuterat detta mycket i helgen och jag lider med läkaren. Bara att bli hämtad av polis på sin arbetsplats är så sorgligt. var tog Socialstyrelsen och ansvarsnämnden vägen? Tänk om den anklagade hade fått läsa Ditt inlägg. Man önskar att man kunde få fram att man tänker på henne! TACK! Och kram

2009-03-08 @ 20:14:17
Postat av: Mia

Mamma: Tack,vad du är snäll. Man får hoppas att allmänheten är smartare än vad kvällstidningarna verkar vara.

2009-03-08 @ 22:10:06
URL: http://miacollin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0