När man fulgråter åt svt-dokumentär

Såg precis en dokumentär på SVT om det spanska inbördeskriget. Har man kanske för mycket hemlängtan efter sin gamla spanska hemstad när man börjar fulgråta när de filmar ens gamla kvarter och torget som man satt och drack kaffe på typ fem dagar i veckan under en lång tid. Vill lite skylla det hela på hormonobalans såhär i pms-tider men ändå. Måste bege mig till södra Spanien och det mycket snart.

Det var för övrigt en väldigt fin dokumentär. Eftersom jag redan hade tårarna i ögonen så fortsatte min fulgråt när den lille mannen som hade varit krigsfånge i tjugo år tillsammans med filmarna besökte Francos grav och vägrade betala inträde då han under sina år i fångenskap hade varit en av dem som byggde hela den enorma grotta som diktatorn nu vilar i. Han menade att det var dem som borde betala honom och jag är benägen att hålla med.

Man glömmer det där ibland när man är i Spanien. Att det faktiskt var en diktatur fram tills 1975, inte särskilt längesedan. Främsta anledningen till detta är att ingen pratar om det. Och det var det som den här dokumentären handlade om. Tystnaden i Spanien som leder till att familjerna till de 100 000-tals människorna som blev mördade av Franco fortfarande inte har fått någon formell ursäkt eller liknande från staten eller kyrkan. Fortfarande är stora gator och avenyer i spanska städer uppkallade efter Franco och andra viktiga generaler under diktaturen och fortfarande hittar man massgravar med oidentifierade kroppar runt om på den spanska landsbygden. Men ingen pratar om det.


Francos grav - El valle de los caídos (De fallnas dal)


En av de mest kända fotona från spanska inbördeskriget. Taget någonstans
utanför Córdoba i september 1936 av Robert Capa.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja den berörde verkligen. Jag satt och fick dåligt samvete för att vi har varit uppe vid El Valle de los Caidos men sen var det ju faktiskt så att det var spanjorer som tog oss dit första gången. Det var en märklig upplevelse, stort och mäktigt och så kunde man nästan höra "skriken" i väggarna. Jag håller också med den lille mannen. Tyckte också att programledarna var bra, jag menar det är ju inte helt lätt för 2 svenskar att komma dit och börja gräva i det mest förbjudna som finns i Spanien. Och Graanaaadaa 8hans uttal var så häftigt!)var så fint. Kram

2009-03-23 @ 15:04:35
Postat av: Mamma

Jag såg också programmet och det är verkligen sorgligt att man har tystnad ner denna händelse så totalt. Men det finns väl fortfarande kvar starka krafter som inte tycker att det har hänt. Vi har ju varit vid El Valle de los Caidos och första gången var det ju spanjorer som tog oss dit. Nästa gång var det för att visa Er stället. Det är ju ett mäktigt ställe och kunde stenar prata så fick man nog veta många hemskheter.Jag förstår den lille farbrorns ilska, verkligen! Fantastiskt att 2 svenska journalister lyckades röra om i grytan en del. Jag tyckte att programmet var bra och Granada(hans uttal var häftigt!) var så fint. Kram

2009-03-23 @ 17:56:10
Postat av: Mamma

Jag blir knäpp på dessa kommentarer som ibland syns och ibland tar det flera timmar innan de kommer upp. Jag är inte galen och skriver samma sak 2 gånger utan jag skyller på tekniska problem. kram

2009-03-23 @ 17:57:41
Postat av: Mia

2009-03-23 @ 18:00:34
Postat av: Mia

Mamma: Haha, du får ha lite tålamod,ibland tar det lite långt tid innan de kommer upp=) men håller helt med dig. som neutrala svenskar så kan det ju vara intressant att se det där stället. kanske dock är bäst att inte nämna vår utflykt dit till för många spanjorer=)

2009-03-23 @ 18:02:26
URL: http://miacollin.blogg.se/
Postat av: Mamma

Fast det var ju Alonsos som tog med oss dit!!!

2009-03-23 @ 18:20:02
Postat av: Kjell

Häftig dokumentär, såg den och skall nu ta mig dit på min mc-resa. Detta var ju ett tag sen, men kom in på denna sida när jag sökte på nätet

2009-06-14 @ 15:44:33
URL: http://miacollin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0