Fransmännen och detta eviga strejkande

Är det bara jag eller känns inte det här så typiskt Frankrike? Numera besöker jag inte Frankrike särskilt ofta men förr om åren var jag där minst en gång om året och det känns som att varje gång man åker dit så måste man oroa sig för någon strejk på ett sätt eller annat. Oj, vi ska åka bil genom hela Frankrike, tråkigt att alla som jobbar på bensinstationer hotar med strejk och möjligheten till att tanka kommer kanske att vara obefintlig. Tråkigt, vi ska åka tåg genom Frankrike men alla lokförare förbereder sig nu för strejk så om man inte vet själv hur tåg bör köras kan det hända att det blir en stillastående semester. Jaha, jag ska mellanlanda i Frankrike på vägen ner till Spanien. Trist att hela Air France klagar över dåliga löner och fula uniformer så det kan hända att alla flighter blir inställda.

Självklar är jag för rätten att strejka när arbetsförhållanden inte håller måtten men i Frankrike känns det mer som en trend snarare än kamp mot orättvisor. Prova själva att googla frankrike+strejk. Oändligt sökresultat kan jag säga.

Känns snarare att följande var upptakten till strejken på Orly: "Kom igen grabbar, vi skiter i de här jäkla väskorna. Vi strejkar,  drar in till stan istället och käkar lite sniglar och skyller på...ja...svininfluensan?"


Några fransmän som strejkar. Igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0