Håll nu tyst Mia

Sista tentan är nu avklarad! Efter fyra timmar i ett svinvarmt klassrum är jag nu väldigt trött och kalasar således på en kopp kaffe just nu. Men kaffet ska snart bytas ut till vin och ikväll blir det middag hos syster och utgång på Debaser!

Älskar förresten det faktum att jag inte ens fick lov att avsluta min högskoleutbildning utan att få höra de orden som jag under 16 års skolgång alltid fått sagt till mig av lärare. "Du pratar för mycket". Vi hade ett diskussionsseminarium idag. Där tanken, antar jag, är att man ska diskutera. Jag gillar att diskutera och därför passar denna examinationsform mig alldeles utmärkt. Men ändå måste läraren spänna ögonen i mig och säga: "Nu kanske någon annan får komma till tals"? Det är inte mitt problem om vissa kommer till ett seminarium som ska pågå i fyra timmar och inte säger ett ljud. Har jag något att säga så tänker jag säga det, så resonerar jag. 

Blir bara så trött då jag sedan mitt första kvartsamtal i ettan alltid fått höra följande: "Ja, Mia är ju duktig och har höga betyg och det går bra på proven men....Ja, hon pratar lite för mycket. Man måste ju tänka på de andra i klassen". Jag hatar det faktum att det i Sverige är helt socialt accepterat att vara blyg och tyst men inte alls okej att vara verbal och att ta för sig. Djupt inom mig gnager dessutom tanken på att jag tror aldrig att jag hade behövt höra de där orden om det var så att jag t.ex. hette Johan istället för Mia. 

Herregud, ursäkta att jag engagerar mig i min utbildning liksom...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0