När ett rättstavningsfreak inser att hon är dyslektiker på engelska...

Jag skickade iväg ett mail till mina kanadensiska släktingar som jag och mamma ska åka och hälsa på i september och fick en chock när jag insåg hur dålig jag är på att stava på engelska. Jag tycker ändå att jag har en ganska hög nivå på min engelska. Kan tala språket obehindrat utan att fundera på att jag byter från svenska till engelska, förstår allt både muntligt och skriftligt och läser väldigt mycket böcker på engelska. Men alltså att skriva. Nu är det visserligen sällan som jag skriver på engelska. Det språk, förutom svenska då, som jag oftast skriver på är ju spanska och spanska är världens enklaste språk i den bemärkelsen att allting stavas precis som det låter. Men engelskan är fan klurig just när det gäller stavning. Lite som franska med alla dessa vokaler åt höger och vänster.

Men tråkig insikt liksom. Jag som ändå betraktar mig själv som språkkunnig och är en galen grammatiknazi och har typ mobbat folk som stavar fel ända sedan jag gick på lekis och tyckte att folk var dumma i huvudet som inte fattade skillnaden på hat och hatt. Snacka om att min hybris fick sig en törn. Ska gå och lägga mig under mitt täcke och skämmas lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0