Historiekväll istället för utgång

Jag orkar inte hitta på något ikväll. Något som man kanske borde med tanke på det fina vädret och att det är fredag och så vidare. Men jag är fortfarande trött sen igår och känner att hemmakväll får det bli. Efter att noga undersökt tv-guiden för ikväll så är ju tv-kväll något som känns som en ganska nedslående syssla. Istället tänker jag spendera kvällen på Wikipedia. Känner att jag vill fylla några historiska kunskapsluckor kring vissa ämnen. Har de senaste timmen läst allt om Henrik den VIII och alla hans fruar, ett ämne som alltid är intressant. Följande saker ska jag undersöka under kvällen:

  • Hur Tyskland och Italien var uppbyggt innan de blev enade länder. Jag vet att det rör sig om många furstendömen och hertigdömen men skulle vilja få en klarare bild av hur allt hänger ihop.
  • 1:a världskriget. 2:a världskriget kan man ju utantill i stort sett men 1:a världskriget är oerhört intressant ändå. Tänker också fördjupa mig i vad som hände när Spanska sjukan bröt ut 1918 och hur det ena påverkade det andra så att säga.
  • Kan tänka mig att läsa några sidor om Ryska revulotionen. Känns ju ändå aktuellt såhär på 1:a maj tycker jag.
  • Snöa in mig ännu mer på Federico García Lorca. Tydligen har de grävt upp massgraven där han har legat sedan slutet på 30-talet. Detta är spännande och ska undersökas.
  • Slutligen så tänkte jag ta reda på exakt vad som ledde fram till rösträtt för kvinnor 1921. Vem som var för och vem som var emot och så vidare.
Vilken helkväll jag kommer få!

   


Mitt sällskap för kvällen så att säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0