Walk down memory lane

Mitt nya tidsfördriv är ju då Öppna arkivet på SVT play. De har där bl.a. samlat all nyhetsrapportering kring några av de största och viktigaste händelserna i Sverige och resten av världen i modern tid. Eller ja, i alla falla sedan Rapport och Aktuellt började sändas. Idag har jag hittills betat av Estoniakatastrofen, morden på Olof Palme och Anna Lindh, Lasermannen och tsunamin. Kollade nyss på rapporteringen kring morden i Knutby och tänkte kolla vidare på Berlinmurens fall och Norrmalmstorgsdramat. Himla spännande sånt här tycker jag. Inte bara att det har ett uppenbart allmänbildande värde men jag tycker att det är kul att se hur folk såg ut för längesedan, vad de hade på sig, hur polisbilarna såg ut och hur folk pratade.

En sak som jag dock tycker känns lite obehagligt från svt:s sida är att från tiden efter tsunamin finns det typ fyra klipp sparade. Från tiden efter morden i Knutby finns det ca 15 stycken. Visst, jag fattar att de där morden måste ha varit som varje journalists våta dröm eftersom de tillsammans med hela svenska folket fick stiga in i en värld som kändes som en blandning av "The days av our lives" och "The God Network" och för varje dag blev storyn bara bättre och bättre. Det var sex och otrohet, galen pastor med narcissistisk personlighetsstörning, en barnflicka med vanföreställningar, kvinna som påstod sig ha direktkontakt med gud och alltihop fint sammanbundet i en och samma sekt ute på den uppländska landsbyggden. Men ändå. Min åsikt är ändå den att nyhetsrapporteringar från tsunamin känns som ett något viktigare eftermäle till framtida generationer än Sveriges egna religiösa såpopera.

Ska lära mig lite om EU-omröstningen 1994 nu. Vill ni joina så är det bara att gå in på svtplay.se och söka på öppna arkivet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0